as salam. semoga semua pembaca sihat2 saje & dpermudahkan allah dalam segala urusan. insyaallah. ameen🙂

mungkin telah agak lama ana tidak membuat topik baru utk dkongsi. sebenarny, da lama sgt ana ingin berkongsi kisah yg indah ini, walaupun telah berlalu sejak 2 tahun lalu. bukan ape, masih lg mengkaji salasilah ulamak terkenal ini. maklum le ana ini jahil ilmuny. byk yg perlu dcari & dpelajari.

bsyukur sgt allah permudahkan urusan. alhamdulillah mlm ini allah beri ana kesungguhan juga & ingatan2 lalu nan indah ini agar dpt dkongsikan bersama kite sume umat islam yg sgt bertuah.

terima kasih juga buat akhawat2 & ikhwah2 usrah yg dpt memberikan gambar2 yg dtangkap ketika berlangsungny maulidur rasul tahun 1431H yg lalu. yg berlalu itu sebenarny sgt memberikan kesan kpd ana & rakan2 yg lain. kali ini ada jemputan khas iaitu dari ulamak terkenal Al-Habib Umar b Al-Hafiz.

ana mmg tdak pernah mengenal ulama yg bernama ‘al-habib umar bin al-hafiz’ sebelum ini. tetapi setelah dtg menghadiri sambutan maulidur rasul 1431H yg lalu pd 2010 itulah yg membuatkan ana semakin ingin mengenali al-habib dgn lebih mendalam. petang itu, kami meneruskan perjalanan secara konvoi bersama rakan2 seusrah.  perasaan ana ketika ddalam perjalanan hnyalah sekadar niat utk bermaulid bersama umat islam yg lain.

tapi setelah sampai dlokasi BQ kami @ dkenali sbg Baitul Qurra Wal Fuqaha, Kg Payasum, Sg Udang, Melaka, memang perasaan & hati ana sudah jadi semacam je. dgn keadaan dsitu tersangat ramai. bg ana ramai sungguh. ana bygkan mcm ana sdg berada dMakkah.. walaupun ana masih belum bkesempatan ke rumah allah itu. insyaallah akn ada rezeki dr allah nanti. ameen.   dsitu majoriti ramai yg berpakaian serba putih. sama juga bg kaum muslimat yg lainny. kami semua sampai terpaksa berpegangan tgn ketika berjalan. krn dkhuatiri boleh hilang nanti dsebabkan ombak manusia yg terlalu ramai. allahhu akbar, allahhu akbar, allahu akbar. ana xdpt nk bygkan perasaan ana ketika itu. ibarat mcm bertemu dgn seorg yg penting dlm hidup. betul. heheee🙂

akhirny kami semua dpt bertemu dgn ulama ini setelah berjaya mengharungi ombak manusia yg besar ketika dlm perjalanan memasuki ke khemah kaum muslimat. ana masa tu hny dpt lihat dr jauh je wajah al-habib ni. sebelum upacara maulid dmulakan, kami seluruh warga islam yg hadir solat berjemaah maghrib & isyak bsama dgn dimamkan oleh al-habib sendiri. alhamdulillah, sungguh bertuah ana malam itu.
sepanjang majlis maulid itu, ana hanya ingin memberi fokus kpd al-habib ini. smpaikan ana hilang ke depan gara2 ingin mencari ruang yg sesuai agr dpt melihat wajahny. sbbny jumlah kami sudah terlalu ramai. khemah2 yg ada juga tdak mencukupi. ada juga yg hny dpt duduk berlapikkan surat khabar saje. ana berasa sgt teruja. sambil menunggu maghrib, kami semua berjemaah membacakan wirdul latif yg dpimpin oleh ust azian iaitu imam Masjid Al-Falah, melaka.
 


inilah die surau @ pondok BQ yg sungguh ana sygkan. kalau dtg melaka lg, mmg ana akn kesitu. byk yg telah dpelajari dsitu. pondok ini kecil saje. xseperti masjid2 yg besar yg ada dkebanyakan negeri. tp BQ sekarang da xmcm ni lg. sekarang, BQ telah pun siap dbina. gambar dsebelah bwhny pula adalah rentetan kewujudan awal BQ dr 2000 shg kini. boleh layari http://www.youtube.com/watch?v=FI8guAdPv8o utk lihat pelancaran terbaru BQ kini. alhamdulillah hasil dari derma2 & kebajikan dr umat2 islam yg lain. insyaallah smg allah redha.🙂
nampak x pentas yg dbelakang tu. pentas itulah pentas utama yg akn dgunakan al-habib & jemputan ulama2 yg lain. padang yg anda nampak dbelakang itu pun penuh sesak dgn jemaah yg hadir. alhamdulillah, ana pula yg rasa seronok & teruja melihat betapa masih ramai lg jemaah yg hadir utk menunjukkan kasih & syg kpd junjungan besar nabi muhammad saw & ahli keluarga baginda.semasa al-habib sampai, qasidah pun dnyanyikan. suasana masa itu mmg kelam kabut sbb semua jemaah berdiri ingin melihat kelibat al-habib ini.
pandangan ana dr jauh terhdp al-habib ketika itu ana melihat al-habib seorg manusia yg begitu lemah-lembut budi pekertiny. ana dpt rasakan setiap hati yg memandang wajahny akan terus jatuh kasih & syg kpd diriny. ksh syg yg ikhlas ini bukan yg dbuat2 atas kepentingan sendiri ye, tp kerana keikhlasan & ketinggian akhlak yg dmiliki oleh yg empunya diri, al-habib itu sendiri.  allahhu akbar, kalaulah anda2 semua dpt hadir juga dsitu, anda2 juga akn jatuh cinta pd al-habib.  segala gerak-geri yg dlakukanny sedaya-upaya mengikut sunnah kekasih & rasul kite yg mulia iaitu nabi Muhammad saw. alhamdulillah, segalany dpt dkawal oleh pengerusi2 yg terlibat.

majlis dmulakan dgn ucapan aluan dr pengerusi majlis. bercerita mengimbas kembali kedatangan islam ke melaka pada suatu masa dulu. pengislaman sultan melaka yg pertama pun adalah hasil dakwah dr ahlul bait rasulullah yg dtg ke melaka masa itu. dr jasa ahlul2 bait inilah islam tersebar ke seluruh negeri melaka & nusantara. sudah lebih 500 tahun melaka djajah. namun melaka masih mpertahankan islam. alhamdulillah, bersyukur sgt pd allah. inilah die yg dkatakan cinta yg sebenar2 cinta. iaitu yg hny membawa ke syurga, bukan neraka.

ust zulkifli adalah guru kami semasa belajar dBQ. die pun bg ucapan aluan juga. byk ucapan dberikan dlm bahasa arab mengenai jasa2 ahlul bait dlm pengislaman melaka. ana ms tu bukanlah fasih berbhs & memahami bhs arab, tp dpt le juga memahaminy sedikit demi sedikit dr rakan2 usrah yg lain. alhamdulillah, ade penterjemah utk bhs melayu. mmg sungguh bertuah kami sume ketika itu.
al-habib umar juga menceritakan tentang kedatangan islam dlm bhs arab. betapa pentingny bhs arab. ana ingin mendalaminy lg selepas ini. insyaallah. stp ucapan/kalimah yg dsampaikan al-habib itu sungguh lembut. & mmg menusuk ke kalbu ana. apatah lg jemaah2 yg lain. xtahu knp. mmg sgt indah. nyaman je rasa mlm tu. sedih pun ade juga. ana pun ade mengalirkan air mata mlm itu ketika mendengar ucapan al-habib. mmg itulah cinta yg ddefinasikan allah swt kan. al-habib adalah insan luar biasa dr keturunan nabi2 allah as.
yg kat sebelah kiri tu adalah al-habib ali zainal abidin. die adalah salah seorang murid al-habib yg mjadi pengajar dBQ sebulan sekali. best kan. masih muda. & mpunyai ilmu agama yg luas.  die inilah yg menterjemahkan stp ucapan dr al-habib. rata2 kami sume mmg menitiskan air mata spnjang bermaulid dsini. ucapan2 yg kami terima sgt indah, walaupun ada yg kami tdak faham dek krn tdak memahami bhs arab dgn fasih. menyesal ana. mmg sedang berusaha mempelajari arab & maksud2 ny skrg ini. ana kagum dgn al-habib zainal. die baik & suke bkongsi ilmuny yg luas. ini sume atas kesungguhan diri kite sendiri.

kami bselawat bsama, bqasidah bsama pd mlm itu. sebelum majlis berakhir, al-habib ada juga memberikan doa khusus utk tuan guru kami, ust zulkifli @ lebih dkenali dgn panggilan ust zul. al-habib pun ade mendoakn utk kite sume tau. kami beramai2 mengameenkan doa2 drny. sungguh gerun sgt hati ini bile mendengar stp bait kata2 dr al-habib ini. mmg sukarlah utk ana cerita panjang kt sini. sbbny anda yg xjumpe a-habib sendiri mesti xpercaya tentang reaksi kami2 semua ni. mlm yg sgt luar biasa. & mlm maulid yg sgt indah buat ana sendiri. ana pun xkan lupakanny. pastiny maulid ini adalah kenangan cukup indah buat ana spnjg dmelaka. insyaallah🙂

insyaallah, sgl ilmu yg dberikan al-habib tdak akan ana & kami semua siakan. selawat & salam buat al-habib & para ulama junjungan nabi sekalian. ana doakan agar ptemuan ini bukanlah ptemuan yg terakhir utk bjumpe dgn al-habib umar ini lg. sungguh indah. ameen.🙂
Kenapa ana begitu mengkagumi al-habib? Siapa sebenarny al-habib umar al-hafiz r.a ini?
Ini SEBAB2NYA:
  • Al-Imam Al-’Arifbillah Al-Musnid Al-Hafidz Al-Mufassir Al-Habib Umar bin Muhammad bin Hafidz. Beliau adalah Al-Habib ‘Umar putera dari Muhammad putera dari Salim putera dari Hafidz putera dari Abdallah putera dari Abi Bakr putera dari‘Aidrous putera dari Al-Hussain putera dari Al-Syaikh Abi Bakr putera dari Salim putera dari ‘Abdallah putera dari ‘Abdarrahman putera dari ‘Abdallah putera dari Al-Syaikh ‘Abdarrahman Assaqof putera dari Muhammad Maula Al-Daweela putera dari ‘Ali putera dari ‘Alawi putera dari Al-Faqih Al-Muqaddam Muhammad putera dari ‘Ali putera dari Muhammad Sahib Al-Mirbat putera dari ‘Ali Khali‘ Qasam putera dari ‘Alawi putera dari Muhammad putera dari ‘Alawi putera dari ‘Ubaidallah putera dari Al-Imam Al-Muhajir Ilallah Ahmad putera dari ‘Isa putera dari Muhammad putera dari ‘Ali Al-‘Uraidi putera dari Ja’far Asshadiq putera dari Muhammad Al-Baqir putera dari ‘Ali Zainal ‘Abidin putera dari Hussain sang cucu laki-laki, putera dari pasangan ‘Ali putera dari Abu Talib & Fatimah Azzahra puteri dari rasul kite muhammad saw.
  •  beliau adalah keturunan yg ke-39 dr baginda al-Musthofa nabi muhammad saw melalui salasilah sayyidina hussain as-Syahid bin ali bin abi tholib ra.
  • semenjak kecil lagi Habib Umar telah menghafal al Quran.
  • beliau merupakan seorang ahli hadis yg mencapai taraf al-Hafiz.  iaitu telah menghafal lebih 100 000 hadis berserta sanad & hukum matan.
  • beliau juga dgelar dengan panggilan al-Musnid, iaitu org yg mampu menghafal penuh stp salasilah hadis shg nabi muhammad saw.
  • beliau juga dgelar al-mufassir. iaitu ahli tafsir al-Quran yg menghafal stp asbabul nuzul & ddukung dgn hadis2 sahih beserta asbabul wurudny.
  • al-habib Umar adalah seorang pendakwah & ahli sufi yg telah menubuhkan sebuah institusi pengajian tinggi Islam terkenal iaitu Darul Mustafa d Tarim, Hadramaut, Yaman.
  • beliau juga tersenarai ddalam “The 500 Most Influential Muslims” dnombor ke33.
  • al-habib Umar merupakan guru yg amat dhormati al-Allamah al-Ustaz al-Fadhil Haji Zulkifli bin Haji Ismail, mudir Pondok Baitul Qurra’ Wal Fuqaha.
cintailah para ulama/habib. mereka keturunan nabi muhammad saw.
segala yg baik hny dr allah. yg buruk itu dr ana sendiri.
smg allah redha. insyaallah. ameen.
wassalam🙂

About fzfain88

islam. moderate. programmer. did all because allah. :)

As salam. Hi. Leave a Comment?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s